Bergans satser på sirkulære forretningskonsepter


Ett av målene i den nye bærekraftstrategien til Bergans er å forlenge plaggenes levetid. I Bergans' egen butikk i Oslo sentrum er det nå mulig å jakte brukte og reparerte plagg, levere inn brukte sportklær.

I konseptbutikken sentralt i Oslo henger flere hyller man vanligvis ikke finner i slike butikker. Her kan man leie skiklær, telt og store ryggsekker på helge- og ukebasis.

Like ved står også en liten gjenbruksstasjon som om det skulle være en bruktbutikk. For her er det også mulig å kjøpe brukte anorakker og allværsjakker i tillegg til nye produkter med mindre feil som er reparert.

I stedet for tradisjonelt varesalg, har utstyrsprodusenten fra Hokksund ambisjoner om utvikle tjenester som skal bli viktige for folk.

I flere år har utstyrsprodusenten hatt en systue der kunder kan få reparert velbrukte jakke og bukser, og nå er systuen flyttet ut i butikken. Hensikten er å forlenge levetiden til plaggene.

– Er det miljø eller business som er driveren deres?

– Miljøet er veien vår inn, men vi tror at det kan ligge et kommersielt potensial også. Vi tror dette øker kundetilfanget samtidig som det kan ligge en mulighet i second hand, svarer Berganssjef Leif Holst-Liæker.

Kia Klavenes i Pure ble intervet av Dagens Næringsliv da de nylig besøkte Concept butikken til Bergans. – I Pure bistår vi bedrifter som ønsker å utvikle egne strategier for sirkulær økonomi fordi vi mener det har et stort forretningsmessig potensial.

Undersøkelsen «The Nordic Market for Circular Economy», som Pure lanserte for noen uker siden sammen med svenske Sustainable Brand Insight, viser at majoriteten av nordiske forbrukere og bedrifter begrenser sirkulær økonomi til å handle om resirkulering av avfall.

– Vi ser av undersøkelsen at det er et marked for sirkulære tjenester og produkter, men at det er forbrukerbarrierer spesielt for å bli en del av delingsøkonomien, sier Kia Klavenes. 

Hun mener at selskapene som klarer å forenkle vil bli vinnerne.

– Det handler om å utvikle sirkulære løsninger som er lett tilgjengelige, oppleves trygge og som er lette å ta i bruk, påpeker Klavenes.

For at gjenbrukskonsepter skal gi verdi, mener hun det er viktig å inkludere flere sider den sirkulære økonomien. Det gjelder å lykkes både innen såkalt «upcycling» hvor det designes produkter av større verdi, økt bruk av resirkulert materiale i nye produkter og forlengelse av produktenes levetid.

Les hele artikkel fra Dagens Næringsliv her.

Bildetekst: I Bergans’ egen butikk i Oslo sentrum er det nå mulig å jakte brukte og reparerte plagg. Her sjekker fra venstre Bergans-sjef Leif Holst-Liæker bærekraftsrådgiver Kia Luise Klavenes i Pure Consulting og bærekraftanvarlig i Bergans Christoph Centmayer utvalget.

Foto: Thomas Kleiven, Dagens Næringsliv