Mål og mening med bærekraft


Stine fra Pure Consulting forteller om bærekraftstrender 2018 i artikkel av Corporate Communications aS

Stine fra Pure Consulting ble intervjuet av Karina Nilsen, advisor hos Corporate Communications AS.

Artikkelen tar for seg bærekraftstrender for 2018 og trekker frem fire trender som blir særlig viktig: fokus på rapportering, investormiljøene kommer på banen, FNs bærekraftsmål blir tatt i bruk av flere og flere selskaper, og sirkulær økonomi-tankegang vil inspirere nye forretningsmodeller og verdikjedeinnovasjon.

Under ligger utdrag fra Stine´s kommentarer i  artikkelen;

– Vi i PURE ser en generelt økt interesse for bærekraft. De siste årene har vi sett en kraftig økning i interessen fra næringslivet. Fler og fler forstår og erfarer at bærekraft og lønnsomhet ikke er noe motsetning, men at bærekraft = konkurransekraft, sier leder Stine L. Hattestad Bratsberg i PURE Consulting.

Hun tror vi kommer til å se mer av er det som skjer på investor- og finanssiden i 2018. Pengene vil i større grad til å flytte seg til bærekraftige selskaper og prosjekter.

– Hvis vi ser på statistikk ser vi stor vekst fra 2014 til 2016 i andelen ansvarlige investeringer. Andelen ansvarlige investeringer har vokst med 26% på verdensbasis og jeg tror det kommer til å fortsette å vokse. Impact investing er også på «alles» lepper, med det er mer enn bare buzzord. Fler og fler får forståelse for hva det faktisk innebærer. Mange vil putte pengene sine der de gjør en forskjell, sier Hattestad Bratsberg.

 

Hele artikkelen kan du lese her