Gratulerer til NSB – Norges vinner av årets Sustainable Brand Index Award


I går, 11.04.2018, arrangerte Sustainable Brand Insight i samarbeid med Pure Consulting, prisutdelingen av Sustainable Brand Index Award 2018 på MESH i Oslo. Dersom du ikke hadde mulighet til å delta, men gjerne skulle vært der, kan du se livestream fra utdelingen her.

NSB er ifølge norske forbrukere mest bærekraftig i Norge.

Det viser resultatet fra Sustainable Brand Index-undersøkelsen 2018. Det er første gang NSB er med i undersøkelsen, og de kommer altså direkte inn på førsteplassen. Flytoget kapret andreplassen.

Sustainable Brand Index er Nordens største undersøkelse om bærekraft, og den har blitt gjennomført årlig siden 2011. Undersøkelsen har som mål å belyse bærekraft samt spre og øke kunnskapen om det. I 2018 har totalt cirka 40 000 respondenter blitt intervjuet i Norden. 16 600 i Sverige, 6200 i Norge, 7000 i Danmark og 9600 i Finland. Målgruppen for undersøkelsene er allmennheten i alderen 16–70 år i de respektive landene. Utvalget er representativt for befolkningssammensetningen i hvert enkelt land. Intervjuene ble gjennomført fra januar til mars 2018.

​Bærekraft påvirker kjøpsbeslutningen for 3 av 5 nordmenn

Nesten tre femtedeler, eller 62 prosent, av nordmenn påvirkes i noen grad av spørsmål om bærekraft i sine kjøpsbeslutninger. Norge ligger imidlertid flere posent bak Sverige, der hele 73% er opptatt bærekraft når de handler.

 

Arne Fosen fra NSB overrekkes pris fra Stine.

 

Topp 10 – Sustainable Brand Index 2018

Plass               Varemerke                      Bransje
1 NSB Transport
2 Flytoget Transport
3 Stormberg Klær og mote
4 Rørosmeieriet Næringsmiddel
5 Q-Meieriene Næringsmiddel
6 Kiwi Dagligvarebutikker
7 Tesla Biler
8 IKEA Møbler og interiør
9 Tine Næringsmiddel
10 Nordic Choice Hotels Hotell

 

Tidligere vinnere:
2017 – Tine
2016 – Stormberg
2015 – Stormberg
2014 – Stormberg
2013 – IKEA

Oversikt over rangeringen av alle de 225 selskapene som er inkludert i studien samt den fulle rapporten finner du her

 

(f.venstre Stine Lise Hattestad Bratsberg(Pure), Kia Louise Klavenes(Pure), Arne Fosen(Konserndirektør NSB persontog) og Erik Hedén(CEO Sustainable Brand Insight).

 

Slik jobber NSB med bærekraft:

I 2017 sparte NSB-konsernet Norge for 675 575 tonn klimagassutslipp, som tilsvarer det årlige utslippet fra 340 000 biler.

100 prosent av strømmen til de elektriske togene kommer fra energi som er garantert fornybar. Rundt 20 prosent av strømforbruket dekkes inn med strøm generert fra bremsing.

NSB var blant de første i verden som tok i bruk nye internasjonale miljø- og energikrav ved innkjøp av nye tog.

NSB Persontog har vært ISO 14001-sertifisert (Miljøledelse) siden 2005.

I 2015 lanserte NSB appen «Min energi» hvor lokomotivførere får livedata på sin kjørestil for å redusere energiforbruket og bedre punktligheten. Målet er at appen skal redusere energiforbruket til norske tog med 5 prosent.

NSB har lagt til rette for kildesortering på togene.

NSBs medarbeidere får opplæring og kurs for å bli stolte miljøambassadører.

NSB prioriterer områder hvor selskapet kan bidra vesentlig til samfunnet og være med på å nå FNs bærekraftmål. NSBs viktigste bidrag til det grønne skiftet er å lage så smarte og attraktive dør til dør-løsninger at flere velger å reise kollektivt med tog fremfor privatbil og fly.

(Kilde: NSB, les mer her)