Hvorfor snakker alle om bærekraft og hva er FNs bærekraftsmål for noe?


Du har antakeligvis hørt om FN. Du har sikkert hørt ordet bærekraft (det skrives i annen hver setning for tiden). Men har du hørt om FNs bærekraftsmål? Nei? Da er dette noe for deg!

Vi som jobber med bærekraft på et strategisk eller policy-nivå er opptatt av å jobbe for å oppnå FNs bærekraftsmål. FNs bærekraftsmål har skapt mye entusiasme, og omtales som et veikart, særlig av større bedrifter som vil være med å skape en mer bærekraftig verden. Og de begynner å bli mange, heldigvis.

De aller fleste, derimot, har aldri hørt om FNs bærekraftsmål. Dette er noe som er vanskelig å erkjenne for oss som jobber med bærekraftsmålene hver dag. Det blir lett å anta at alle har hørt om bærekraftsmålene når de omtales som universelle, gjeldende for alle nasjoner, for næringslivet, sivilsamfunnet, offentlige virksomheter, og andre interessenter.

Rapporter viser også at vi er langt fra å oppnå målene, til og med her i Norge hvor vi har hatt et lite forsprang sammenlignet med mange andre land. For eksempel, viser SDG Index 2018 at vi i Norge er i stor fare for å ikke oppnå over halvparten av målene, særlig mål 12 og 13 (det vil si, vi kjøper for mye nye ting, kaster for mye, og slipper ut for mye CO2). For å oppnå FNs bærekraftsmål, må alle med, ihvertfall en kritisk masse, også her i Norge.

For deg som har aldri har hørt om FNs bærekraftsmål, eller lurer på om målene gjelder deg, her er litt inspirasjon for hvordan du kan bidra, som privatperson. Det egner seg altså for deg som bor i Norge og egentlig ikke så opptatt av bærekraft og slikt, men gjerne vil bidra med ditt.  Vil du i tillegg vil inspirere andre, kan du gjerne dele med #målforetgodtliv.

Tiltakene er inspirert av vår samarbeidspartner Futerra, som snart lanserer «mål for et godt liv» som er et enkelt verktøy for å engasjere folket i FNs bærekraftsmål. Velg et par tiltak hvor du synes du har et forbedringspotensial, og del #målforetgodtliv.

Utrydde Fattigdom– Kjøp FairTrade-sertifiserte produkter. Rainforest Alliance og Utz-sertifiserte varer er også bra. All sjokolade fra Nidar er Utz-sertifisert, FairTrade kaffe finnes i alle matbutikker, og Dressman bruker foreksempel nå kun FairTrade bomull. Se etter merket når du handler.

– Vurder å bidra til at andre kan finne gode løsninger som løfter folk ut av fattigdom gjennom mikrofinansiering: bli lånegiver gjennom crowdfunding f.eks www.kickstarter.com, www.bidra.no, www.jointrine.com eller www.monner.no.

– Gi penger til en veldedig organisasjon som jobber med å løfte folk ut av fattigdom, enten her i Norge eller i andre land. Dette kan du til og med kreve skattefradrag for (klikk her for mer info).

 – Kjøp den maten du trenger, ikke mer. Det blir også mindre matsvinn hvis du planlegger innkjøp og sjekker hva du har i kjøleskapet før du stikker i butikken.

– Ha en konkurranse hjemme om hvem som lager den beste retten fra rester: det er kun lov å lage middag med det som allerede finnes i kjøleskapet og matskapene.

– Kjøp lokalprodusert mat, rett fra fiskeren/bonden der det er mulig – finn din lokal REKO-ring

– 10,000 skritt hver dag? Kanskje, men ikke heng deg opp i det – velg heller bare å gå opp trapper istedenfor å ta heisen, hoppe av trikken et par stopp før du er på jobben og gå resten av veien, eller sykle oftere til jobb og skole.

– Prøv yoga eller last ned en fitness-app (jeg bruker Results – det kan godt anbefales: 20 minutter hver dag. That´s it!)

– Hvis du sliter psykisk, er du ikke alene – rundt halvparten av den norske befolkningen sliter psykisk i løpet av livet – snakk med en terapeut: se www.gomentor.no eller snakk med din lege.

FNs bærekraftsmål omfatter også økt folkehelse, f.eks redusert alkoholforbruk, redusert salt- og sukkerinntak, og et røykfri samfunn.

– Lær noe nytt! Folkeuniversitetet har masse å by på, og det kryr av spennende online kurs: se f.eks coursera.orgeller www.edx.org

– Lære bort noe du kan – vurder til og med å bli lærer, for det trenger vi flere av!

– Tilby å hjelpe medstudenter som sliter eller ikke får det til på skolen eller universitetet.

 

 

– Del arbeidsoppgavene hjemme – lag en sjekkliste hvis det hjelper!

– Si ifra hvis du opplever diskriminering, eller er vitne til diskriminerende adferd eller holdninger.

 

 

 

– Bruk vaskemiddel som ikke inneholder farlige kjemikalier (f.eks. Klar fra Orkla)

– Bruk sparedusj-setting som kommer med de aller fleste dusjbatterier nå.

– Bruk mindre vann om sommeren.

– Ta med farlige kjemikalier til avfallsdeponi – de skal ikke skyldes ned i vasken.

 

– Bytt til «grønn energi» hos energileverandøren (f.eks. Grønt Valg hos Hafslund).

– Bytt ut lyspærer med LED-lys (kan kjøpes overalt, også fra IKEA).

– Bruk appen Tibber for å optimalisere strømforbruket hjemme – det vil antakeligvis spare deg for en del penger også!

 

 

– Jobb hardt, og vær villig til å prøve ny teknologi og lære nye ting.

– Del erfaringer med kollegaene dine, og støtt nye kollegaer.

– Vurder medlemskap i en fagforening, og støtt opp under lik lønn for lik arbeid.

– Varsle om mobbing, diskriminering og urettferdighet på jobben din.

– Hvis du oppdager at noen ikke har det bra på jobb, hjelp dem med å få riktig hjelp.

– Si ifra til sjefen når du har en god ide som kan være med på å gjøre din bedrift mer konkurransedyktig og innovativ.

– Bli en ambassadør for miljø på din jobb.

– Bli med på et forskningsprosjekt for å drive fagfeltet ditt framover.

 

 

– Ikke tål diskriminering – si heller ifra at det ikke er greit.

– Bli med som frivillig – du kan hjelpe andre mens du lærer noe nytt.

– Del noe på sosiale medier som er positivt rettet mot minoritetsgrupper.

 

 

– Bruk offentlig transport og la bilen stå.

– Inviter venner ut på tur.

– Post et bilde av deg med venner/kjæresten/hunden som nyter en dag i parken, med oppfordring til andre om å gjør det samme.

– Vurder urban beekeeping, parsellhage, eller å delta i et annet samfunnsprosjekt i nærmiljøet.

 

– Ikke kjøp noe nytt før den gamle tingen er virkelig utslitt.

– Levere brukte ting til mottak, eller bruktbutikk.

– Kjøp brukt istedenfor nytt – finn.no, tise.no.

– Prøv en bilfri ferie. Jeg dro til Italia i sommer med familien og brukte kun offentlig transport – det gikk overraskende bra, og vi sparte mye penger … så da ble der enda mer penger til is!

– Gå eller sykle istedenfor å kjøre bil.

– Innføre kjøttfrie dager hjemme – se hvem som kan lage det beste vegetarmåltid.

– Lag veggis-niste til lunsj – det er masse spennende som du kan legge på en brødskive – se greenbonanza.com for litt inspirasjon.

– Ta ut stikkkontaktene når du er på jobb, eller når du sover (nei da, ikke til fryseren, kjøleskap eller varmtvannsberederen).

 

– Spis kun fisk på WWFs liste eller som er MSC- eller ASC-sertifisert.

– Bruk microplast-pose når du vasker klær.

– Vær med på «strandrydde-dagen».

– Ta med all søppel hjem når du er på tur eller er ute og fisker, og kast i søppelkasse.

 

– Kom deg ut i naturen, men ikke legg igjen spor (ta med søppel hjem).

– Respekter bål- og grill-forbud om sommeren.

– Ta gjerne med deg andres søppel også – hvis andre ser søppel, har de en tendens til å tenke at da er det Ok å kaste søppel.

– Ikke kjøp frø/planter til hagen som er ulovlig i Norge (fremmede arter)  – hvis du er usikker sjekk www.artsdatabanken.no.

 

– Bruk stemmeretten din på lokal og stortingsvalgene.

– Varsle om korrupsjon hvis du oppdager det på jobb.

 

 

 

– Bli med på en gruppe som har et veldedig formål. Velg noe som du selv står for, og tenker kan hjelpe andre som deg.

– Ha det gøy sammen med andre!