Resultatene fra Sustainable Brand Index 2020 er nå lansert


Årets rangeringer og resultater er nå klare. Grunnet Covid-19 avlyste vi den fysiske lanseringen - her finner du resultatene.

Siden 2013 har SB Insight gjennomført årlige forbrukerundersøkelser for å se hvilke B2C bedrifter forbrukere oppfatter som mest bærekraftig.

I år er et KIWI som har gått av med seieren, og er dermed den merkevaren som norske forbrukere oppfatter som den mest bærekraftige. Vi gratulerer! KIWI har siden oppstarten av Sustainable Brand Index holdt seg på topp 10 listen i Norge, og siden i fjor har de klatret fra 3. til 1.plass!

Du finner vinnerne av de ulike bransjekategoriene og årets SB Insight-rapport her.

 

ÅRETS BIDRAG 2020

Nytt i år for Sustainable Brand Index ™ i Norge er juryprisen ‘Årets Bidrag’. Den skal hedre et enestående initiativ innen bærekraftig merkevarebygging og kommunikasjon. Hensikten med denne utmerkelsen er å løfte frem et initiativ som har skapt en positiv innvirkning for mennesker, samfunn eller miljø, og som kan sees på som et eksempel eller inspirasjon for andre aktører på markedet. Juryen består av eksperter innen bransjen, som jobber med bærekraft, merkevarebygging og / eller kommunikasjon til daglig.

Topp 3 finalister til Årets Bidrag 2020:

  • King Coffee – Fra Kaffekopp til Østersopp – et samarbeidsprosjekt og forretningsmodell som omdanner kaffegrut til delikatessesopp
  • Bergans – The Collection of Tomorrow – lansering av en tursekk laget av et cellulosebasert materiale
  • Orkla – Klar oppvasktabletter – lansering av Klar-serien i ny produktkategori

Juryen bak Årets Bidrag består av: Kia Klavenes (Pure Consulting), Mai-Bente Paulsen (Something Good), Petter Gulli (12 Years) og Andreas Friis (Sustainability Hub Norway)

Vinner av Årets Bidrag 2020
Bergans – The Collection of Tomorrow – lansering av en tursekk laget av et cellulosebasert materiale, som innoverer med sirkulære metoder. Les mer om prosjektet her.